BellaItalia.reismee.nl

19e vakantie (reis) dag: van Champagne naar Lille

Vandaag verlaten we de Champagnestreek, via een toeristische route. Was het maandag in de middag 31*, dinsdag 21*, vanochtend stonden we op met 14* ... Nou ja het werd toch een "reisdag", maar wel ff wennen hoor zo snel die temperatuursverandering. We zochten allereerst 2 Champagne adresjes op, die we vanochtend van een Belgisch echtpaar hadden gekregen: Breton & Fils in Cungy en De Sloovere Pienne in Gugny. De Champagne blijkt daar zeer betaalbaar te zijn en dit echtpaar komt hier al jaren. 2 Adresjes voor een volgende keer ! Daarna reden we door naar Reims, de cathedraal die je al van ver kon zien liggen, leek me de moeite waard om te bezoeken. Zo gezegd, zo gedaan. De chathedraal was reusachtig groot en de binnenstad van Reims zag er mooi uit, de winkelstraat was auto vrij en we zagen er zelfs een tram rijden ( niet zo'n leuke ouderwetse als in Amsterdam, maar een korte, moderne uitvoering). Na Reims reden we nog even een stukje binnendoor en  na St. Quentin, verkozen we de snelweg. Eenmaal in de binnenstad van Lille aangekomen, was het even puzzelen geblazen om bij het hotel te komen, want een stuk weg vlakbij het hotel was opengebroken en met al dat eenrichtingsverkeer stuurde de omleidingsroute ons eerst de verkeerde kant op; we waren nog net op tijd gearriveerd, want vlak daarna, nadat we de auto onder het hotel hadden geparkeerd en de sleutel van de kamer hadden gekregen en we ons weer naar buiten begaven voor wat sightseeing en een drankje zagen we dat het autoverkeer overal muurvast stond. Het weer viel ons heel erg mee, er was aanvankelijk regen voorspeld, maar met een zonnetje konden we toch een terrasje pakken en even door de stad wandelen.