BellaItalia.reismee.nl

Een mooi zomervakantie 2012

Drie weken zomervakantie zijn voorbij . . .Drie mooie weken, met slechts een 3-tal dagen wat regen (31/8, 1/9 in de middag, 3/9 gedurende de dag), soms een spatje, een buitje (vrijdag 31 augustus in Verona en 1 september in Riva del Garda)) en soms een wolkbreuk (de route langs het Gardameer op maandag 3 september), maar aan de temperatuur was niets te merken, die bleef aldoor tegen de 25-30* hangen ! Het eerste overnachtingsadresje (in Zuid-Duitsland) was schattig, bed was goed, kamer schoon, geen lawaai van doorgaand verkeer, ontbijt goed, met heerlijke eigen gemaakt jam, maar geen yoghurt. Één van de roséwijnen van Peter Briem hebben we al tijdens de vakantie geproeft, die is ereg lekker. Iemand in Harderwijk schijnt de wijn te importeren, dus dat gaan we maar eens uitzoeken. Hotel de Repos was zo'n typisch Zwitsers hotel in chalet stijl, prachtig mooi met van die bakken met geraniums hangend aan het balkon. De kamer wat aan de krappe kant, in functioneel opzicht, want we miste ruimte voor onze koffers (formaat handbagage), bedden iets aan de harde kant en de badkamer naar onze smaak gedateerd, ontbijt heel goed en ook hier geen yoghurt voorhanden (wel melk en muesli!). Het menu du chef uiterst smaakvol en bijzonder fraai opgediend tot en met het dessert aan toe. Genoten van het weerzien van Frans en Carmel en samen met z'n vieren een gezellige dag beleefd. Voor ons meer dan de moeite waard om deze "stop" in onze reis in te lassen ! Met het hotel op doorreis in Italië, troffen we het, de kamer en badkamer super modern uitgerust, ontbijt prima (met yoghurt) en heerlijke espresso en cappuccino, dat is Italië! De bediening in het hotel was correct, maar we troffen geen vriendelijke boel aan. Gaan we niet nog een keer naar terug. Het hotel even ten zuiden van Verona, was in alle opzichten een voltreffer, een riante, rustieke kamer, ontbijt meer dan uitgebreid en de receptie, alsmede de bediening bijzonder hartelijk. Die hebben gescoord in onze beleving. Het appartement aan het Lago d'Idro was ruim voldoende voor 2 personen (2 etages, met een ruime eetkamer/woonkamer en 2 ruime slaapkamers), de inrichting was wel behoorlijk gedateerd, lees ouwe meuk en de bedden aan de te harde kant. De keuken hebben we, behoudens de koelkast en voor het ontbijt, amper gebruikt, het terras en tuin met uitzicht was heel fraai, zeker ook 's avonds. Het is dat we deze week van alles wilden zien en bezoeken, daar leent deze locatie zich niet zo voor, ingeklemd tussen de bergen, moet je over aardige stuurmans kunsten bezitten of redelijk goed bestand zijn tegen wagenziekte (de medepassagier), of vor de doorgaande route kiezen, lees "omrijden" via Brescia. Aan de andere kant was hier geen sprake van massa toerisme en de bevolking allervriendelijkst; al met al de moeite waard voor een volgende keer, met minder 'sightseeing' op het programma en wie weet wel een kookles van Gino. Het hotelletje op doorreis bij Max en Pierre was simpel. Belangrijker was de ligging, vlakbij Pierre en de Indiër. In de Champagnestreek troffen we een B&B wat ons heeft verbaasd: voor Franse begrippen bijzonder smaakvol ingerichte kamers (kamer 2  had t.o.v. kamer 5 onze voorkeur), met oog voor details, een uitstekend ontbijt met verse jus! Ontvangst met Champagne en bediening ook zeer hartelijk. Net als het adresje ten zuiden van Verona het onthouden waard. Aan het hotel in Lille zit een heel verhaal vast, we vonden de kamer stinken (kan de airco zijn geweest of iets anders, ook hier en daar in Lille zelf stonk het (rioollucht ?).Zonder pardon kregen we een andere kamer en wat was nu het geval, alleen één van de 2 suites was nog vrij .... Aan ruimte hadden we dus geen gebrek. Toilet en badkamer gescheiden, ook wel praktisch en fijn, het bed wederom weer iets aan de te harde kant (wat vorig jaar tijdens onze vakantie doorsloeg naar de andere kant, te zachte bedden was nu compleet anders) en net als in kamer nr. 5 in de Champagne, was de afzuiging in de suite, in de badkamer en in het toilet hier ook duidelijk en constant aanwezig; om nog maar niets te zeggen van de afzuiging van één van de aangrenzende restaurants.... Je zal maar een kniesoor zijn zoals moi, die graag zonder al te veel lawaai wilt gaan slapen .... Maar goed dat dit het laatste adresje was, de slaap gaan we thuis wel weer inhalen en als ik zo naar buiten kijk (we rijden nu ter hoogte van Culemborg) waar het regent en koud en winderig is (wat we zojuist bij een tankstation opmerkten) gaat de open haard misschien ook nog wel branden; welkom thuis dus ! Nu weet ik meteen weer waarom we niet voor vakantie in eigen land kiezen: het wisselvallige weer en dito temperatuur, de wind, eten en drank wat (te) duur is, vergeleken bij Italië, de bediening, om nog maar te zwijgen van de kwaliteit en we missen hier de trotsheid, zoals we die oa. aantroffen bij Gino en Carla, over hun lokale producten en het eten. Reden genoeg om volgend jaar weer te kiezen voor een rit naar het zuiden. Of we op zoek gaan naar locale wijnboeren die Bandol verkopen (in de Provence in de buurt van Cassis/Toulon), of pasta (ravioli) gaan leren maken bij Gino thuis, of ons laten verrassen door een hele nieuwe ervaring, daar hebben we nog een heel jaar om over na te denken. Als we naar Idro terug gaan, dan zeker langer dan 1 week ...... Met dank aan buurman Willem, want bij aankomst thuis troffen we een UPC storing aan, dus geen internet (en geen tv en radio), kon ik toch nog even deze laatste reisverhalen uploaden en mijn blog afmaken. Ciao è arrivederci !!!