BellaItalia.reismee.nl

13e vakantiedag: wijnproeven bij Masi in Gargagnago di Valpolicella

Vanochtend vroeg er uit, nou ja wat heet, in de vakantie vroeg eruit !

we zaten om 08:00 uur in de auto, voor een ritje van ruim 100km (1uur45 !!). Eerst weer de weg naar Brescia, ruim 45 min en daarna de snelweg naar Verona en daar bij Verona Noord van de snelweg af en nog een klein stukje binnendoor. We arriveerden ruim op tijd, wat we hadden ingecalculeerd natuurlijk voor een kopje koffie. Even het adres opgezocht, in de 'tomtom' gezet en toen in Sant'Ambrogio even koffie gedronken.De temperatuur was al weer aardig richting de 30 geklommen!

10 voor half elf arriveerden we bij het hek bij Masi waar we ons 'aanmeldden'. De auto konden we schaduwrijk parkeren onder reusachtige bomen.

Nadat iederen was gearriveerd (we bleken met z'n 10 te zijn) werd de rondleiding door een zeer lieftallige en vriendelijkjongedame gestart. We kwamen veel te weten over geschiedenis van de familie Masi en Alighieri (Dante !) enhet procesover het maken van de verschillende wijnen. Een heel team van mensenis druk met het selecteren van de verschillende druiven en het proces erna om zo op die maniet steeds weer verrassende wijnen te kunnen produceren. We hebben de aantallen flessen wijn per jaar gehoord, miljoenen !!! (niet alleen in Valpolicella, maar ook buiten Veneto in andere Italiaanse streken en zelfs over de grenzen produceert Masi wijn !). Wat een bedrijf, bijzonder indrukwekkend. De proeverij daarna bestond uit 3 verschillende wijnen, een instap wijn, een wat zwaardere wijn en een dessert wijn, die wij persoonlijk niet zo bijzondervonden. We dachten nog, nou wij gaan zonder aankoop weer weg. Maar even later vroegen we of we nog andere wijnen konden proeven en laat dat nou geen probleem zijn geweest, al wilden we alle wijnen geproefd hebben .....

Zo gezegd zo gedaan, we begonnen met een andere instap wijn gevolgd door een andere iets sterkder wijn, de instap wijn kreeg de voorkeur vanwege de geur en de smaak, goed voor een wijntje bij het eten thuis, totdat we nog een andere wijn mochten proeven, een amarone wijn. Tja toen waren we verkocht !

Vergeleken met vorige zomer (Loire / Brut en Bergerac / rode en rosé wijn) zullen we dit jaar niet met zoveel wijn terugkeren, maar wel met hele bijzondere of waar een bijzonder verhaal aan vast zit, zoals bij Peter Briem en ook die rosé is bijzonder van smaak.

Na de rondleiding en de proeverij werd het tijd voor een lunch en zo reden we weer even terug naar Sant'Ambrogio naar het tentje waar we eerder vanochtend koffie hadden gedronken. De zon stond daar pal op het terras en ondanks de parasols was het zeer warm. We namen toch wat te eten, maar hielden het niet lang uit in de schaduw van de parasols. We vluchtte de auto in, airco aan !

We reden nog even in de richting van Negrar (ook een plaatsje in Valpolicella) en daarna richting Verona en richting Villafranca di Verona. In VdiV wilden we kijken of de pizzeria waar we vorig jaar (met het bezoek aan Toto) de heerlijkste pizza's hebben gegeten, inmiddels weer open was (na een vakantieperiode van 16/8- 3/9). Toen we het terras op kwamen was het aldoor nog leeg (zo hadden we het ook aangetroffen vorige week vrijdag, toen we lazen dat de Pizzeria tot 3/9 wegens vakantie gesloten was). En we herinnerde ons van vorig jaar, dat het restaurant ook binnen op de begane grond was. Nu troffen we alleen een bordje aan met Restaurant -> eerste etage(?). Tja er was wel een restaurant, maar vooralsnog niet dezelfde eigenaar, ook niet dezelfde kwaliteit pizza .... En met ruim 30* binnen eten, nee dat wasook niet aan te raden. We waren na een half uur weer weg, hebben nog even een ijsje gekocht en toen naar het Idro meer teruggereden. Half tien waren we weer terug, waar het aangenaam was qua temperatuur, wat een verschil zo ter hoogte van Verona en hier tussen de bergen !!!

Zo hebben die bergen rondom het Idromeer met al die kronkel weggetjes, of de regen die er af en toe kan neer kletteren (wat een mooi schouwspel is) engeen massa toerisme,toch ook voordelen. Ja doe ons maar de bergen.