BellaItalia.reismee.nl

11e vakantiedag, een dagje Brescia

Het was even wennen, opstaan met regen en een temperatuur van 18 graden .... Dat was ook voorspeld. En wederom een dag zonder enige wind van betekenis, nou dan is zo'n regenbuitje niet erg. We besloten om vandaag Brescia te bezoeken, een stadje ala Verona, volgens de beschrijvingen en informatie op het internet. Een 60-tal km's en een uur en een kwartier (!) later arriveerden we in Brescia. Alsof we de weg wisten parkeerden we de auto in de P-garage onder Hotel Vittoriaaan het gelijknamige plein. Onder de arcade waar het terras van het hotel zich bevondwas het inmiddels tijd geworden voor een kop koffie. We werden allervriendelijkst geholpen en we lietenons de espresso (vergezeld van een glaasje water) en de cappucino goedsmaken (voor slechts 3 euro 30).De winkels werden afgewisseld door mooie gebouwen en straatjes en aan het Piazza della Loggia en Vittoria waren diverse terrasjes met barretjes en restaurantjes te vinden. Je moet het even weten te vinden, want nog voordat we deze pleinen hadden ontdekt kochten we in een soort van broodjeszaak een broodje ham en proscuitto. We hadden dit keer geen behoefte aan weer spaghetti of een uitgebreide maaltijd. Maar eenmaal de terrasjes in het vizier gekregen, lokte dat toch meer dan de broodjeszaak .....

Buiten Brescia, op 10min rijdenwas een shoppingmall, zo had Erik ontdekt, waar we ook even zijn gaan kijken. Inmiddels was de temperatuur opgelopen tot 28*..... Af en toe zochten we verkoeling in één van de winkels. De tijd vloog voorbij,het was alweer tegen vieren, tijd om naar het huisje terug te keren en nog heerlijk op het terras in de tuin te gaan zitten met een glaasje rosé en een stukje kaas .....

De kerkklok had inmiddels 7 uur geslagen en we zagen de zon achter de bergen verdwijnen; een mooi decor en een mooi gezicht, zoiets hoger gelegen dan het dorpje met uitzicht op de omringende bergen en het meer. Wat een rust en zaligheid.

Maar als je ergens naartoe wilt,ben jeal gauw ruim een uur ' aan het sturen'. De weg naar Brescia is goed te doen, de weg naar Riva del Garda (en we hebben ze alle 3 uitgeprobeerd)is een aaneenschakeling van bochten, met hier en daar prachtig uitzicht op de bergen of het Gardameer, ook mooi, maar dan liever zonder die hoeveelheid auto's die daar ook van willen genieten, of van A naar B moeten.

Morgen is de markt hier in het dorpje, we gaan 'ns kijken.

Wat ons opvalt is dat we eigenlijk geen winkels aantreffen waar olijven te koop zijn. Dat hadden we hier toch wel meer verwacht, of zouden de Italianen de voorkeur geven aan kaas en worst, wat ook lekker is. Ja we moeten helaas bekennen, maar de worsten (oa salami en prosciutto (rauwe ham) en spek zijn hier toch echt veel lekkerder en zachter van smaakdan in NL.