BellaItalia.reismee.nl

8e vakantie (reis) dag naar het huisje bij Lago d'Idro

We namen afscheid van het mooie hotel en de zeer vriendelijke bediening en gastvrijheid en gingen "en route" in de richting van Lago d'Idro. We kozen ervor om eerst de snelweg in noordelijke richting te nemen, in de richting van de Brenner en ter hoogte van Riva del Garda, van de snelweg af te gaan en binnendoor te gaan rijden met een stop aan het Lago de Garda bij Riva del Garda. Was maar goed dat we de snelweg verlieten, want het hoopte zich aardig op, veel vakantiegangers die alweer naar huis gingen ... Ook het tegemoed komende verkeer vanuit Riva del Garda was een aaneenschakeling van auto's! Ondertussen hadden we al wat spatjes regen gehad en zo ingeklemd tussen de bergen voorspelde het niet veel goeds. Nou daar haden wij inmiddels een oplossing voor: ergens koffie drinken, een kleding of tassenwinkeltje in, of ergens lunchen. Riva del Garda leende zich daar uitstekend voor, een erg leuk plaatsje met een voetgangers zone. Nog zo'n authentieke binnenstad, aardig vergelijkbaar met Verona, alleen dan iets kleiner en rustiger qua toeristen ! Na Riva del Garda voerde de route ons de bergen in en al slingerend arriveerde we aan de noordkant van lago d'Idro. Aan de zuid-oost kant van het meer ligt het dorpje Idro en daaraan vastgeplakt het nog kleinere dorpje Crone, waar we bij Albergo Alpino (ons sleuteladresje) ons konden "melden". We werden hartelijk ontvangen en na een kop warme chocolademelk (!) werden we naar het vakantiehuisje gebracht. We troffen daar, in een klein kronkelig straatje 4 aaneengeschakelde huisjes, met uitzcht op het dorpje en met zijaanzicht het meer ! De route terug naar het dorpje konden we binnendoor afleggen, een wirwar van smalle straatjes en steegjes, eerder voor voetgangers bedoeld of kleine auto's. Voor de volgende dagen alvast even een paar inkopen gedaan bij een plaatselijk winkeltje, waar ze heerlijke kazen en dun gesneden prosciutto hadden, een heerlijk vooruitzicht voor het ontbijt en voor bij een glaasje wijn (bijv. de rosé van Peter Briem). 's Avonds bij hotel/rest. Gabriella kennis gemaakt met de lokale bevolking en heerlijk gegeten.